Moms? Hvad i alverden er det for noget? De fleste af os ved godt, at momsen i Danmark ligger på 25%, men hvad betyder det egentlig, at vi lægger en kvart oveni vores varer? Og hvorfor er det egentlig noget, vi skal regne med? Læs videre og bliv meget klogere på, hvad momsen er for noget, samt hvordan du skal bruge den i din virksomhed.
De fleste af os ved, at vi skal huske at regne momsen med. Det er noget, vi betaler ekstra oveni den vare, vi køber. Stort set alle varer er pålagt en momsafgift, og hvis du køber noget i eksempelvis dit lokale supermarked, er alle varerne vedhæftet en moms. Det betyder, at du betaler 25% oveni for at købe varen. Men hvad er moms egentlig? Og hvorfor er den så vigtig?
Som iværksætter eller virksomhedsejer har du pligt til at lade dig momsregistrere inden for det første år af virksomhedens levetid. Det betyder, at du skal vedhæfte momsen den pris, du sælger dine varer for. Så betaler du selv den afgift videre til SKAT. Det betyder, at det i princippet er en afgift, som forbrugeren betaler for. Din momsindberetning er vigtig for, at din virksomhed sælger efter bogen.
Hvad er moms?
Når vi taler om moms, så er det ikke mødre, vi taler om. Moms er i dag en merværdiafgift, men forkortelsen moms stammer fra meromsætningsafgift. Tilbage i 60’erne erstattede den omsen (omsætningsafgiften), så hvis du troede omsen og momsen bare var navnet på en yndlingsserie fra din barndom, så tager du desværre fejl.
Siden 1992 har den danske moms ligget på 25%, hvilket er blandt de højeste satser i hele Europa. Der findes dog legitime muligheder for, at du, som virksomhedsejer, ikke behøver betale moms for visse varer, som du benytter i din virksomhed. Du kan læse meget mere via linket ovenover.
Du skal betale moms, når du som erhvervsdrivende handler med andre virksomheder. Det gælder eksempelvis, når du køber varer til din egen virksomhed fra andre leverandører. Der er forskellige momssatser for, om du sidder i en nyopstartet, lille, mellemstor eller stor virksomhed. Det betyder, at der er forskellige tidsfrister og regnskabsmodeller man kan følge afhængigt af hvilken slags virksomhed, du sidder i.
Klar regnskabet med Dinero
Momsafregning.dk er styret af regnskabsvirksomheden Dinero. De har en app, som du kan hente gratis til din telefon. Så kan du have dine regnskaber lige ved hånden og hente dem ned, når det passer dig.
Med Dinero slipper du for alt papirarbejdet, som du forbinder med regnskaber i slutningen af måneden. Kvitteringer og fakturaer kan du scanne ind via telefonen, så de bliver lagret i Dineros database. På den måde kan du bare smide dine papirer ud, så du er færdig med dem, da de bliver opbevaret sikkert på mobilen og computeren.
Der er masser af fordele ved Dinero. Udover du kan lære, hvordan momsen fungerer, så kan du spare både tid og penge ved at sætte din lid til Dineros regnskabsrobot. Hvis du er iværksætter, så er du garanteret interesseret i, hvordan du kan gøre din hverdag lettere. Med Dinero kan du rette dit fokus mod, hvordan du bedst muligt klarer kerneopgaven i din virksomhed.
Du får altså meget mere tid og overskud til er optimere dit produkt. Uanset om du driver en frisørsalon eller et selvstændigt autoværksted, styrer et lille webbureau eller en lille boghandel, så kan Dinero hjælpe dig med at komme rigtig godt fra land.
Bedre regnskaber giver bedre virksomheder
Hvis der er styr på regnskaberne, så kører virksomheden også lige som den skal. Der er behov for virksomheder med plus på kontoen i Danmark, og jo lettere det glider med de sorte tal, jo flere jobs bliver skabt.
Dinero er skabt ud fra den mission, at det skal være lettere at være iværksætter i Danmark. Derfor skal det også være lettere at holde styr på alt fra moms til løn, procenter her og procenter der. Du behøver ikke være et matematisk geni for at klare skærene. Med Dinero kan du få overskuddet tilbage både i hovedet og i din virksomhed.
Jo flere, der tør kaste sig ud i et iværksættereventyr i Danmark, jo bedre. Jobs skaber ikke sig selv, og der er behov for, at nogen tør tage chancen med deres gode idé. Gad vide hvor mange, der faktisk holder sig tilbage, fordi de ikke kan overskue det uoverstigelige regnskab i slutningen af måneden.
Med Dinero behøver det ikke være så svært. Med styr på alt fra moms til det overordnede regnskab, så kan Dinero gøre en kæmpe forskel for dig og din virksomhed. Regnskabet har i hvert fald aldrig været lettere, så måske bliver det her skuden vender.
Skriv et svar