I dag vil vi prøve at klæde dig på til en jobsamtale. Vi antager nu hvor du læser med, at du er blevet indkaldt. Du har taget telefonen, aftalt en dag og tidspunkt og nu står du tilbage bange og nervøs.
Det er benhårdt at få et job gennem en formel ansøgningsproces. Konkurrencen er hård og det er psykisk hårdt. Det er vi godt klar over.
Vi prøver med denne guide at give dig nye billeder og sansninger, der giver dig motivation og glæde til den kommende jobsamtale.
Den psykiske forberedelse
Som det første er det nemlig vigtigt at du udviser glæde, taknemmelighed og ydmyghed for at have fået stillingen. Det vil du ofte gøre automatisk, hvis du er nervøs. Derfor skal du accepterer ydmygheden – altså din nervøsitet. Du skal ikke flygte fra den.
Der er altså en psykisk forberedelse. Første trin er at indse hvad der er OK. At være nervøs er ok. Som sagt er det faktisk godt.
Misundelse er en grim ting – siger man. Græsset er altid grønnere på den anden side – siger nogle også. Det er nogle kliche udtryk man jævnligt bruger. De går begge på at misundelse og jalousi er en grim ting. Det er det ikke i dit tilfælde. Det er en god ting. Det vil holde dig i gang. Når du derfor omgår dig andre arbejdsløse, hvor nogle kommer i job, så er det altså en fin ting. Du skal ikke blive stresset over du ikke selv har et job. Bliv i stedet misundelig. Det vil give dig det drive du har brug for, både til at skrive gode ansøgninger, men også til samtalen.
Tøj
Du tænker måske også på hvilket tøj du skal have på. For os er det svært at svare på. Hvilken stilling du søger spiller nemlig ind. Mange vælger formelt og mørkt tøj. Man siger det er en klassiker. Det er det måske også. Vi vil i stedet råde dig til, at klæde dig som du plejer, fordi vi stoler på at du er dig selv og hviler mest i det tøj du har på til daglig. Drop tankerne om det fine tøj. Du vil alligevel ikke gå med det igen efter samtalen. Tøjet skal derfor ikke have dit fokus.
Spørgsmål
Dit fokus skal du i stedet rette mod spørgsmålene. Ligesom fodboldspillere varmer op og træner taktikker op til en kamp er du godt stillet hvis du forbereder spørgsmål.
OBS! Du skal endelig ikke øve med målet om at kunne svarene uden af. Det fjerner den gnist din personlighed har.
”Fortæl lidt om dig selv”
Et ganske normalt spørgsmål. Du kan her fokuserer på dit potentiale. Arbejdsgivere tillægger faktisk større værdi i potentiale end erfaring. Fortæl historier om hvor du vil nå til. Sig til dem at du har et mål om at blive marketingchef indenfor 5-10 år. Og tilføj dine familie forhold, interesser og andet.
F.eks.:
Jeg hedder Line og jeg er 31 år gammel. Jeg bor på Nørrebro, sammen med min kæreste Emil, der er projektleder for Københavns Kommune. Som person er jeg observerende, udadvendt, nysgerrig og munter. Via min interesse i jagt formår jeg at koble fra og blive inspireret. Og professionelt har er jeg målrettet og har et mål om, at arbejde med strategisk marketing, indenfor 5 år. ”
Eksempel på en samtale som marketingkoordinator
”Hvad er dine svagheder”
Vær ærlig over for dig selv og vær fuldkommen ærlig og åben om hvad du er dårlig til. Bare rolig, de spørger også om hvad du er god til. Det er altid en bonus at kende sig selv og hvad du er god til. Men glem nu ikke det er et professionelt møde. Hvis du bliver bedt om at nævne 3, så nævn kun 3. Hverken færre eller flere.
F.eks. kan du nævne denne svaghed, hvis stillingen kræver rutineopgaver.
I min studietid, når jeg lavede opgaver, kunne jeg ikke skifte mellem to fag, når jeg lavede lektier. Det var selvfølgelig ikke så produktivt. Men jeg blev opmærksom på det og pressede mig til bedre at skifte mellem opgaver. I dag bøvler jeg stadig med det, og er fortsat bedre til at arbejde igennem med én opgave. ”
”Hvad er du god til”
Nu skal du virkelig være ydmyg. Du skal træde forsigtigt og ikke blive overilet. Du skal argumentet for dine styrker. Ikke aggressivt, men du skal heller ikke slå for blødt. Hold derfor øje med om du har valgt en gylden mellem-vej.
En påstand kunne være at du er god til at planlægge og effektiviserer organisationer. Her vil du skulle have et belæg. Stil derfor spørgsmålet ”hvorfor” el. ”hvordan”.
F.eks.:
Jeg vil mene at jeg er god til at planlægge. Ved min tidligere arbejdsplads holdte vi 20% færre møder efter jeg gik ind og planlagde dem. Det er ikke fordi jeg er imod møder, men fordi jeg ændrede mødestukturen. ”
Eksempel til en administrativ stilling – måske sekretær.
Førstehåndsindtrykket
Her har vi 2 hurtige tips, som kropssprogsekspert Jesper Bergstrøm har lært os.
Når du stikker lappen frem og hilser, så signalerer du ting. Jesper fortæller til sine salgs-workshops, at hvis man møder en som har håndfladen delvist nedadvendt, betyder det at afsenderen af hånden føler sig bedre end modtageren. Hvis det er modsat, hvor håndfladen er nedad er det delvist opad, er det tegn på underkastelse. Ingen af delene er gode. Du skal øve dig i et fast, direkte og lige håndtryk.
Det andet tip er en lille fræk ting. Tilbage da vi mennesker var aber, eller nok nærmere urmennesker gik vi rundt i flokke. Flokkene bestod af familier og gode venner. Det var svært for en ny abe at tilslutte sig en ny flok. Men hvis han blev godkendt, så ville han modtage løftede øjenbryn af lederen, der var tegn på ”Han er go’kendt!”.
Du vil derfor virke varm, omsorgsfuld og åben hvis du lige hurtigt – det øjeblik du hilser – løfter øjenbrynene.
Skriv et svar