At gøre sig uundværlig på arbejdet er for mange nemmere sagt end gjort, men det er en ting, som rigtig mange bestræber sig efter at opnå. Årsagerne dertil er forskellige, men der er ingen tvivl om, at det er en god idé at gør sig uundværlig på en arbejdsplads. Dette blandt andet fordi, hvis man formår at gøre sig uundværlig på en arbejdsplads, så er chancerne for at kunne forblive ansat større på den lange bane. Dette er særdeles fordelagtigt, hvis man er ansat på en arbejdsplads med stor udskiftning iblandt de ansatte, hvor kun de mest uundværlige forbliver ansat. Derfor er det altså relevant at finde en løsning på, hvordan man gør sig uundværlig på arbejdet.
Sådan gør du dig uundværlig på arbejdet som nyansat
Som nyansat på en arbejdsplads er der rigtig mange forvirrende nye faktorer at forholde sig til. Nye kolleger, nye omgivelser, nye arbejdsopgaver og en hel masse andre nye ting. Det kan føles enormt forvirrende og overvældende for mange. Man er dog som nyansat nødt til at holde tungen lige i munden i starten, og blot følge med og tage en dag af gangen. Med tiden vænner man sig til alt det nye, og alting udvikler sig til en form for rutine eller i hvert fald til en form for trygt forum, hvor man kender til sin daglige gang på sin arbejdsplads.
Når man er nået til det punkt som nyansat, at man er ved at være tryg ved sine nye omgivelser og føler sig hjemmevant iblandt sine arbejdsopgaver og ikke mindst kolleger, så når mange til et punkt, hvor de vil mene, at de trives. Denne trivsel er vigtig at værne om som ansat på en arbejdsplads, og en måde at værne om dette på, det er ved at sikre at man gør sig uundværlig på arbejdet. Men hvordan formår man så lige dette? Er der en decideret how-to-bog, som forklarer lige netop, at sådan gør du dig uundværlig på arbejdet? Det er der måske, men det bedste man kan gøre, det er at mærke situationen an på lige netop den arbejdsplads, hvor man befinder sig. Dette fordi, at det er meget forskelligt, hvad der skal til for at gøre sig uundværlig på arbejdet.
Sådan gør du dig uundværlig på arbejdet under din ansættelse
At gøre sig uundværlig på arbejdet kan indebære mange ting. Vigtigst er det, hvor end man er ansat, at man trives det sted, som man er ansat. Dette er vigtigt, fordi at trivsel er et afgørende element for dig som ansat, for at du overhovedet har motivationen til at gøre dig uundværlig på arbejdet. Motivation er altså en afgørende faktor først og fremmest. Er man motiveret og engageret på sin arbejdsplads, så antages det nemlig, at man gør en god indsats i løbet af sin arbejdsdag.
En ting man først og fremmest bør gøre her, det er at udføre og opfylde de arbejdsopgaver, som man er ansat til at gøre; dette er selvfølgelig vigtigt i og med, at dette indikerer, at man opfylder de krav, som man blev ansat under, hvorfor det er afgørende for ens ansættelse. Gør man ting udover dette, så er der store chancer for, at man nærmer sig et stadie, hvor man formår at gøre sig uundværlig på arbejdet. At gøre ting udover dette kan være mange ting; blandt andet kan deltagelse i sociale arrangementer på sin arbejdsplads være en god investering i sit arbejde. Dette blandt fordi man derved opnår at blive en del af fællesskabet på sit arbejde, og blive inkluderet i de sociale netværk, der ofte er på en arbejdsplads. Netværk der kan gøre dig uundværlig på din arbejdsplads og netværk som ligeledes kan øge din trivsel på dit arbejde og dermed motivationsgrundlaget for overhovedet at være ansat der. En positiv spiral er hermed at spore.
Derudover kan det være en fordel at være hjælpsom og opmærksom på sin omverden i sin dagligdag på sit arbejde. Dette også selvom ens hverdag er travl, timet og tilrettelagt, så er det stadig vigtigt at værne om et overskud til at kunne hjælpe sin kolleger. Dette skaber nemlig velvilje omkring dit væsen på din arbejdsplads, og selvom denne hjælp tager tid fra dine egne arbejdsopgaver, så er chancen for at hjælpen kommer retur en dag stor. Dette skaber både langsigtet værdi for dig selv på dit arbejde, men ligeledes også for dine kolleger, hvorfor du hermed kan formå at gøre dig uundværlig på arbejdet.
Skriv et svar